tirsdag den 8. februar 2011

Det' sjovt!



For nogle år siden hørte jeg filmparret Wikke/Rasmussen fortælle om deres arbejde. De fortalte om deres film og tv-produktioner, men først og fremmest fortalte de om vejen dertil.

En af de ting, som gjorde stort indtryk på mig, var, at de hele vejen igennem processen havde haft et pejlemærke, som de gik efter: det skulle være sjovt!

Hvis de syntes, at deres idé var sjov, så var de ligeglade med, hvad andre mente om den.

Det provokerede og inspirerede mig på samme tid, fordi det aldrig var faldet mig ind, at det sjove kunne være afgørende for, hvad man brugte sit liv på. Jeg er over årerne blevet ved med at kredse om det uden rigtig at blive klogere på, hvordan man jeg skal gribe den problematik an.

For nylig stødte jeg på en artikel om en engelsk kunstner, Slinkachu, som bruger små mennesker fra modeljernbaner til at lave opstillinger rundt omkring i gadebilledet.


I artiklen fortæller han, at når han har fotograferet sine opstillinger, så lader han dem stå. Risikoen for, at de bliver ødelagt, er ret stor, og der er også den mulighed, at ingen lægger mærke til dem. Men dem, der får øje på dem, får en oplevelse, som både er morsom og tankevækkende.



Formegentlig ønsker han som andre kunstnere at blive set og forstået, men jeg synes, at han er et godt eksempel på, hvordan man arbejder, når det sjove driver værket.

Bedøm selv:
http://www.andipamodern.com/Slinkachu/Slinkachu.php.

Læs også artiklen fra Politiken:
http://politiken.dk/kultur/kunst/ECE1162774/streetart-kunstner-viser-livet-i-skala-187/

Kagerne i den lysegrønne skål er nok én af grundene til, at jeg synes, at Slinkachus små mennesker er sjove. Jeg har altid haft en særlig forkærlighed for ting, der er små. Små tandpastatuber, mini-pakker med cornflakes, Barbiesko og små nuttede kiks med marengs i pastelfarver.

De er et levn fra min barndom, og hver gang jeg støder på dem, køber jeg en pose. De er ikke noget kulinarisk vidunder, men man kan lave sjove dukkehus-tableauer med dem.




Så mens jeg jagter det sjove arbejde, spiser jeg små kiks med marengs og drikker te af dukkekkopper.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.