søndag den 1. maj 2011

Honeymoon


Blomsterne på billedet hedder døvnælder. De er i familie med brændenælder, men de er venligere blomster end brændenælder, fordi de ikke brænder, når man rører ved dem - deraf navnet.

Jeg har forceret en stor klynge brændenælder for at plukke dem på en dejlig morgentur i Grøndalsparken. De her blomster bliver regnet for udkrudt, men jeg synes, de er ret fantastiske, fordi min mor har lært mig deres helt særlige personlighedstræk.

Når man har plukket dem, ser de lynhurtigt triste ud, men det skal man ikke lade sig narre af. Tricket er at lægge deres stilke i en skål med vand holdt nede af en stor sten.


Nu ligger de fladt langs kanten af skålen og ser egentlig lidt trætte og triste ud, som de ligger der. Men i løbet af et døgns tid, så sker miraklet, og de genvinder deres livskraft og rejser sig ranke og fine.



Hver gang jeg plukker døvnælder, så tænker jeg, at tricket nok ikke virker denne gang, men de skuffer aldrig. De er bestemt et af naturens vidundere!!

Disse nælder er plukket samme dag som Will og Kate sagde "I do" i Westminster Abbey. Nu begynder deres honeymoon, hvor de rejser væk fra al tumulten og nyder freden og hinanden. Men en dag er honeymoon'en ovre, og de returnerer til virkeligheden og skal til at forholde sig til fremtiden.

Jeg har de seneste 2 måneder haft det, som om jeg har været på honeymoon med mig selv. Efter mange års arbejdsliv rejste jeg mentalt væk og fik ro. Og jeg har nydt tiden med mig selv, mine tanker og idéer, men inden for de seneste par uger er jeg begyndt at føle, at hvedebrødsdagene er ved at være ovre.

Jeg kan mærke, at jeg begynder at blive utålmodig mht. til en afklaring, og jeg føler et stigende pres i forhold til at levere nogle resultater. Jeg hænger med andre ord lidt med hovedet - ligesom døvnælderne. Jeg indrømmer at det er et lidt søgt eksempel, men jeg kunne simpelthen ikke dy mig.

Jeg må rejse mig lige så rank som nælderne og bruge den energi, jeg har fået på min honeymoon, trække i arbejdstøjet og arbejde endnu hårdere på at få sat nogle af mine mange idéer på skinner.

Det bliver lidt nemmere, når dagene er lysere og haven uden besvær leverer blomster til min stue dagligt.


1 kommentar:

  1. Gratis Photo scape er løsningen på billedcollager m.v.
    Du finder et link til det på min blog i højre side et stykke nede: Der er et billede man kan klikke på hvor er står noget med gratis billedbehandlingsprogram.....
    Klik og download det. et er super nemt at bruge.

    Tak for kommentar på bloggen :)
    Karen

    SvarSlet

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.