torsdag den 5. maj 2011

Juhuu-følelsen


I min utrættelige jagt på alt det, som er sjovt, er jeg stødt på en følelse, som bedst kan betegnes som "juhuu-følelsen".

Det er en følelse, som jeg får, når jeg laver noget, der er ekstra sjovt. Den starter med en boblen i maven og et stort smil og forplanter sig derefter helt naturligt til mine arme, som søger op over hovedet i sejrs-positur. Den følelse er mit væsentligste barometer for glæde, og den slår aldrig fejl.


For nylig syede jeg denne taske, og den proces fremkaldte i den grad juhuu-følelsen, fordi det var et sjovt projekt at arbejde med. Jeg havde fået idéen fra min netværksmakker Lene, som havde en lignende taske med til vores første møde. Jeg fik målene og tegnede et mønster.
  

Tasken er syet i kraftigt (møbel-)stof og består af 4 firkanter, som hver måler 40x27 cm. + sømrum: sider 1 cm., bund 2 cm., top 5 cm. Desuden har den en dobbeltbund (dvs. klip 2 stykker), som måler 27x27 cm. + 2 cm. sømrum. Husk at zig-zagge over alle kanter, så de ikke trevler.


Jeg syede alle 4 sider sammen, så de dannede en firkant.


For at forstærke bunden købte jeg et billigt liggeunderlag og klippede en firkant på 27x27 cm. Den syede jeg ind imellem de 2 stykker stof til bunden. Det ene stykke stof stak lidt op over det andet, så jeg har beregnet lidt ekstra sørmrum til det færdige mønster.


Dernæst syede jeg bunden fast til siderne. Det er lidt af et tålmodighedsarbejde, fordi den skal passe i alle 4 hjørner. Men hvis jeg har tålmodighed til det, så har alle!


For at afstive kanterne syede jeg en udvendig søm i alle 4 hjørner. Desuden syede jeg 3 små lommer, som fastgøres til kanten. Bl.a. et lille hus til mobilen.
 

Til hanken klippede jeg et 110x17 cm. langt stykke stof, som jeg zigzaggede, foldede dobbelt og syede sammen med en tvillingenål. Tvillingenålen kan vi kan kalde "fattigmands-overlock", fordi den giver en fin finish lidt i stil med den mere proffe overlocker. (Som jeg ville elske at eje.)


Jeg foldede taskens top 5 cm. ned og stak den fast med tvillingenålen. Samtidig fastgjorde jeg de små lommer indvendigt oppe i kanten og syede hankene fast på skrå af taskens firkant. Kør varsomt med maskinen, for stoffet ligger i mange lag nogle steder. Sørg for at sy hanken ekstra godt fast, da den skal bære temmelig meget vægt. Endelig bankede jeg 3 store trykknapper i foroven, så tasken kan lukkes.




Endnu en taske til min store samling - kan man mon få for mange?? Den her kan rumme oceaner af ting, og jeg skal helt sikkert også have mig en version i liggestolestof, som jeg kan tage med på stranden til sommer.



P.S. På meta-niveau var dette blog-indlæg også en juhuu-oplevelse, fordi jeg for første gang har arbejdet med et fotoværktøj, som hedder PhotoScape. Her har jeg lavet de fantastiske fotocollager, som jeg har brugt som illustrationer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.