søndag den 26. juni 2011

Du danske sommer..... Kage DIY


På en højsommer-søndag i Frederiksberg Have var jeg så heldig at få lov til at deltage i en gammel tradition, som for 14. år i træk løb af stablen. Vores overboer Lotte og Morten har en madklub, som ud over at spise sammen også afholder en årlig kage-konkurrence.

Konceptet er enkelt: for at nyde må man yde, så alle deltagere medbringer en kage til et stort fælles kagebord, som i bedste amerikansk husmor-stil bliver bedømt af en jury, som så kårer årets bedste kage.

Mit bidrag var en lagkage, som jeg havde valgt at kalde "Du danske sommer...", fordi den bestod af nogle af de bedste ingredienser fra den lunefulde, korte, men fantastiske danske sommer.


Kagen er en traditionel lagkage med sukkerbrødsbunde og fyld af mascarponecreme rørt med hyld og lagt sammen med jordbær i skiver.

Når man som jeg gemmer alting, så kan man nogen gange være heldig, at der dukker skjulte skatte frem fra gemmerne, som man knap nok anede, at man havde. Således fandt jeg for nylig nogle fine bageforme til lagkagebunde.


3 lagkagebunde:
  • 3 æg
  • 150 gr. sukker
  • 75 gr. kartoffelmel
  • 75 gr. hvedemel
  • 1½ tsk. bagepulver
Sukker og æg piskes hvide og skummende og resten af ingredienserne vendes i med en dejskraber. Dejen fordeles i formene, som forinden er smurt med smør og drysset med mel. (Alternativt bager man store bunde på en bageplade, og skærer dem ud i cirkler bagefter. Så laves dobbelt portion af dejen.) Bundene bager ved 200 grader i 5-8  minutter. Man skal være over dem som en høg, de skal være svagt lysebrune og give efter, når man trykker let på dem.


Mascarponecreme med hyld
  • 1½ bæger mascarpone (italiensk friskost)
  • ca. 2-3 dl. koncentreret hyldeblomstsaft
  • 3-4 spk. flormelis
  • revet citronskal fra 1 øko. citron
Fyldet røres sammen og fordeles på kagebundene, som først er stænket med hyldeblomstsaft. Dernæst lægges der jordbær i skiver ovenpå fyldet. Dette gentages på bund nummer 2 og til sidst afsluttes med bund nr. 3.

Halvdelen af glæden ved en kage er, at den smager godt, den anden halvdel er, at den ser godt ud. Så pynten på kagen var et kapitel for sig.



Lyserøde marengs
  • 3 pasteuriserede æggehvider
  • 160 gr. sukker
  • rød frugtfarve
Æggehviderne piskes stive og sukkeret tilsættes lidt af gangen, mens man vedholdende pisker til dejen er sej og stiv. Dernæst tilsættes rød frugtfarve nogle dråber ad gangen, til dejen har den rigtige farve. Bages ved ca. 130 grader i ½ time.

Jeg må bekende, at første omgang marengs fik for meget (og røg ud), og anden omgang fik for lidt af angst for at brænde dem på. Men det gjorde heldigvis ikke noget ved synsindtrykket.



For at give kagen den helt rigtige prinsesseoverflade havde jeg investeret i en for mig ny - men mageløs - kage-accessory: Kagemasse eller sukkerfondant. Det er et tvivlsomt sukkerprodukt, som kan rulles og formes til de mest utrolig ting. Det er glat som fløjl og blødt som smør og giver den mest vidunderlige overflade.

Vejledning findes på Kagebutikkens hjemmeside.

Endelig plukkede jeg almindelig jordbær og små skovjordbær i min have, som jeg plantede på toppen af kagen sammen med marengs og rosenblade. Til sidst fik hele herligheden et drys af sølvstøv, som man kan erhverve sig et gram af for en flad 20'er.

Både fondant og sølvstøv kan købes i butikken Delikatessehuset eller i deres webshop.



Med bævende hjerte transporterede jeg forsigtigt kagen til Frederiksberg Have, hvor den blev forenet med mange andre fantastiske kager på et overdådigt kagebord i skyggen af et stort træ.

Både deltagere og dommere beundrede alle kagerne og prøvesmagte sig gennem godt og vel 30 søde bidrag. Jeg overhørte nogle sige, at de syntes, at min kage var lidt for lyserød og overpyntet. Til det er der vel kun at sige: "Mission completed".


Og tænk engang - min kage gik hen og vandt diplom og førsteprisen: en tur for 2 på La Glace!




5 kommentarer:

  1. Tillykke, hvor er den flot. MUMS!

    SvarSlet
  2. Du skal ikke tage dig af hvad der bliver sagt om kagerne - det er en del af det psykiske spil. OG ofte er det vinderkager som får de hårdeste ord af konkurrenterne :-) Det var helt fortjent at du vandt.
    kh Sara, deltager i 14 år...

    SvarSlet
  3. Og den smagte for vildt! :-)

    SvarSlet
  4. Tak for kommentarerne!

    Jeg tog ikke kagekritikken nær, det er ikke alle der deler min passion for lyserød overdådighed :-)

    Men det var en sjov dag, og jeg vender helt sikkert tilbage næste år.

    Hilsner fra Katrine

    SvarSlet

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.