søndag den 17. juli 2011

Sommersysler - DIY

Sommertid byder på ferie, afslapning og dejlig sommermad - men også tid til at sysle med kreative projekter. Her er et lille udsnit af, hvad jeg har syslet med indtil videre.

Sorbet af skovjordbær

Lige inden det kæmpe skybrud oversvømmede min have med kloakvand, havde jeg heldigvis plukket størstedelen af skovjordbærrene. De kan ikke købes for penge, ser yndige ud og smager helt fantastisk. Sidste år fandt jeg ud af, at man kan lave den mest pikante sorbet af disse små vidundere:
  •  ca. 200 gr. skovjordbær
  • 100 gr. sukker
  • 2 dl. vand
Sukker og vand koges ca. 20. minutter til en lage og køles ned. Jordbærrene blendes og blandes med sukkerlagen, når den er kølet ned. Køres på ismaskinen eller fryses i en beholder under omrøring. Smager vidundeligt alene men kan med fordel serveres sammen med en god vanilleis.


Sommerpatchwork

Et af mine mere omfattende sommerprojekter er et patchworktæppe af 127 små firkanter, som jeg er i gang med at samle ind hos venner og familie. På min jagt efter velegnede stofrester i mine egne gemmer, fandt jeg store mængder lyseblåt stof.

Det blev til dette sommerpatchworktæppe af meget store firkanter - 37x37 cm. Bagsiden er ensfarvet lyseblåt stof, og fyldet er et gammelt vattæppe. For at holde betrækket fast har jeg fæstnet det flere steder med små hvide stofknapper.

Hvidvinsdampede muslinger

Jeg elsker skaldyr af alle slags, men da ikke hele min familie deler den passion, benytter jeg enhver lejlighed til at spise skaldyr, når jeg er alene hjemme.

For nyligt spiste jeg mig helt i knæ en kæmpeportion hvidvinsdampede muslinger.
  • 1 kg. friske muslinger
  • 2 spsk. olivenolie
  • 1 gulerod
  • 1 skalotteløg
  • 1 fed hvidløg
  • 2 dl. hvidvin
  • 1-2 dl. fiskefond/vand
  • 1/4 piskefløde
  • salt/peber


Skyl muslingerne grundigt i koldt vand og fjern "skægget". De muslinger, der ikke lukker sig, når bliver skyllet, skal kasseres.

Svits løg, hvidløg og gulerødder i olivenolien og tilsæt hvidvin/vand og muslinger. Lad det simre under låg 4-5 minutter - ryst gryden et par gange undervejs. Tag muslingerne op og hold dem varme. Smag suppen til med piskefløde og salt/peber.

Server de dampede muslinger og suppen med godt brød og bobler til. Velbekomme!!

Holder til bestik

Sommerferien er også et godt tidspunkt til at få ryddet en lillebitte smule op. Som sagt har knap 1 meter kloakvand gjort sit til oprydningen, men ud over at smide så godt som hele indholdet af kælderen i containeren, så har jeg også fået syet nogle super husmor-agtige bestikholdere til mit sølvtøj. Sølvtøjet (som vi kun bruger få gang om året) har indtil videre levet en kummerlig tilværelse i bunden af et skab i en plastikpose, men nu bor det stateligt i disse smarte poser.

Princippet er enkelt, og gamle viskestykker egner sig glimrende til formålet. 2/3 af viskestykket bukkes op og hele rækken hen syes nogle små lommer, hvor bestikket kan ligge i. I den ene side syes 2 snore i - i dette tilfælde kantebånd som er syet sammen med zig-zag. Når posen er færdig, fyldes bestikket i hver sin lomme, og den sidste tredjedel foldes ned over bestikket, hvorefter posen rulles sammen og bindes med båndet.

Flere DYI på vej - fortsat rigtig god sommer!!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.