torsdag den 15. september 2011

Sensommer-sager

Jeg er ikke Camilla Plum - bliver det nok heller aldrig - selv om jeg af og til bliver utrolig fascineret af den kvindes utrættelige sylte-bage-brase-plante-høste-energi.

Min have er ikke nær så stor som Camilla Plums, og derfor er det begrænset, hvad jeg kan fremtrylle af forråd med de midler, jeg har. Men med lidt hjælp fra nærområdet og den lokale grønthandler, så føler jeg mig alligevel lidt som en moderne udgave af Lauras mor i "Det lille hus på prærien", som altid er i gang med at sylte græskar eller salte en skinke, så de kan klare sig igennem vinteren.

Til mit vinterforråd hører - foruden min hyldeblomstsaft fra i sommer - bær til marmelade, dild-eddike og dejlig most af æbler.

Dild-eddike

I et patentglas puttes 3-4 store, skyllede dildskærme, som dernæst overhældes med almindelige lagereddike, så det dækker. Skærmene står og trækker, så længe man har tålmodighed til, og bruges til salat-dressinger med et pift af sommer.

Marmelade af brombær og ribs
I vores lokale park vokser der et par brombærbuske, som godt nok ikke giver udbytte til meget mere end en enkelt gang marmelade, men lidt har også ret.

Kog bærrene sammen med ribs (i dette tilfælde fra haven) og rigeligt sukker i ca. 15-20 minutter og nyd en dejlig stærk og mørk marmelade.

Lyserød most

Uden for mine vinduer vokser dette fantastiske æbletræ, som i år er segnefærdigt af søde, saftige æbler. Træet tilhører overboen, men de deler gladeligt ud af naturens gaver.



For et par år siden købte vi en saftpresser, og det er virkelig en magisk maskine, som kan forvandle frugt og grønt til den lækreste saft. Den er godt nok mildt sagt et helvede at gøre ren, men det er besværet værd.

I saftpresseren kom 5 kg. æbler sammen med 2 appelsiner og et stykke frisk ingefær og ud kom 2½ liter æblemost.

Æblerne er lyserøde både uden på og inden i, så mosten er prinsessefarvet - og smager vidunderligt.


Både marmeladen og mosten er spist og drukket længe, inden vinteren sætter ind, men før det bliver frost og koldt, skal jeg også have kigget på de næsten modne pærer, de grønne tomater og de små, mørke hyldebær.


Fortsættelse følger.......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.