fredag den 14. september 2012

Keep it simple

 
Når jeg ser en film som En kongelig affære eller sidder på de umage bænke i Grønnegårds Teatret og overværer en forestilling som Tartuffe, så sukker jeg over de overdådige kjoler og drømmer om at få lov til at lave sådan én en dag.


En kongelig affære
Tartuffe på Grønnegårds Teatret


Men når det kommer til min egen garderobe, så er den blevet mindre højtråbende med tiden.
 

 
Første beklædningsopgave på mit nye studie var at konstruere et grundmønster til en t-shirt, som passede til mine egne mål.


Det var en fantastisk oplevelse, at få en t-shirt på, som passede alle steder og ikke strammede over brystet eller var for vid i taljen.

Med sådan et grundmønster er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan sy, og det var lige præcis anden del af opgaven. At sy en beklædningsgenstand, som tog udgangspunkt i t-shirt mønstret og brugte nogle af de syteknikker, som vi havde gennemgået.


Der var rigtig mange gode bud på variationer over det grundmønster og også rigtig mange, som jeg gerne ville have syet selv.

Men da jeg skulle finde på, hvad jeg kunne ønske mig ud af mit grundmønster, så faldt valget på "den sikre sorte" hverdagskjole med rund hals og et lille pufærme.


T-shirten er forlænget til knæet, og halsen er klippet lidt større. Dernæst er den kantet med et bånd i samme stof som kjolen.


For at lave en lille smule spræl åbnede jeg ærmet lidt op foroven og gjorde plads til et lille hverdagspufærme.


Endelig er både ærmekanten og kjolens kant forneden lagt op med en tvillingenål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.