mandag den 18. marts 2013

Patchworkbold


Denne lille nøglering med en patchworkbold er lavet ud af femkanter i Libertystof. Idéen er - det indrømmer jeg blankt - tyvstålet fra Stof 2000.


Jeg kunne simpelthen ikke stå for den, så da en bunke Liberty-rester faldt min vej, måtte jeg bare sy mig en ny nøglering.


Patchworkbolden er den klassiske fra min barndom syet af 12 femkanter.


Skabelonerne til femkanterne er lavet ved at åbne et Word-dokument og vælge den femkantede figur under fanen Indsæt. Så har jeg valgt den størrelse, jeg gerne ville have (disse er 1½ cm. på alle sider). Til sidst kopierede jeg det antal, jeg skulle bruge, printede dem ud, limede dem på et stykke karton og klippede dem ud.

Du kan hente en skabelon i denne størrelse her. Men metoden ovenfor kan bruges, hvis du vil lave skabeloner til en større bold.  


Klip 12 stykker stof i sammen form men lidt større end skabelonen, og sy stoffet fast omkring skabelonen med store risting. Du skal sy igennem både stoffet og kartonskabelonen.


Når alle 12 femkanter er beklædt med stof, lægger du 6 femkanter i en "blomst" og syr dem sammen fra bagsiden kant mod kant med småbitte sting.


Dernæst samler du siderne på blomsten, så de danner en skål, og syr også dem sammen.


Til sidst sætter du skålene oven på hinanden og syr dem sammen. Husk at lade et hul stå åben til at vende igennem. Fjern papskabelonerne ved at klippe ritrådene op - men pas på du ikke klipper de andre tråde op også!


Vend bolden om på retten og fyld den med bamsefyld. Hvis du vil lave en nøglering, syr du et kort strop, som du fører igennem ringen på en lille karabinhage. Denne strop placerer du i det åbne hul i bolden og syr hullet sammen samtidig med, at du syr stroppen fast.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kom gerne med kommentarer. Altid dejligt at vide, at der er nogen på den anden side af skærmen.